top of page

מה זה טמפל?

הטמפל

בעיר המדבר תמיד קורה משהו. היא מקום פועם, רועש ומתרחש. חלק מהחוויה היא המוזיקה, האנשים שמסתובבים בכל השעות, שפע של גירויים מסוגים שונים. תמיד ניתן למצוא משהו שקורה. למול ההתרחשות הזו, בשקט, נמצא הטמפל. מציע רגע של עצירה, התבוננות פנימה. רגע של יופי המעודד שחרור והתמסרות.



הטמפל הראשון נולד בעצב. הוא נוצר בברנינג מן בשנת 2000, כביטוי לאבל של האמן שיצר אותו על חבר שנהרג בתאונת אופנוע, והפך מהר לנשמה של העיר. הוא נבנה ועומד מאז תמיד באותה הנקודה המסומנת על המפה כשעה 12. סמן איקוני, מוקד מפגש רגשי. הטמפל בבלאק רוק סיטי נשרף בדממה.

בשנת 2017 מידברן הצטרפה למסורת וכל הסאונד בעיר פסק למשך השריפה. העיר דממה.


המרחב הזה ממלא בעיר הזמנית מקום מרכזי. כמו הרבה דברים אחרים בתרבות הברן, גם הוא פתוח לפרשנות. התוכן אשר מגולם בו נבחר על ידי הצוות שיוצר אותו ומתעצב על ידי משתתפי האירוע לפני ובמהלך העיר. הוא חלל רוחני לקהילה במובן הרחב ביותר של המילה. הוא לא משתייך לדת מסוימת, לקבוצה או לזרם. הוא שייך לכולם ונועד לאפשר לכל אחד ואחת להתחבר לעצמו, לקהילה, למדבר, לעבר ולהווה ולהתחבר לעתיד. הוא מזמין אותנו לשחרר את מה שצריך לשחרר, לחזק את מה שצריך לחזק לחגוג את החיים, להחלים.


הטמפל הוליד מסורות שונות. יש מי שכותב מכתבים על מנת להשאיר במרחב - לעצמם, לאנשים שמתו, להגיד את הדברים שלא נאמרו. אנשים אחרים מבקשים לעצמם שחרור פנימי על ידי שריפת חפץ בעל משמעות במרחב הטמפל. האמן שבנה את טמפל הראשון (וטמפלים נוספים אחריו), דייויד בסט, מספר שאחד הרגעים המשמעותיים עבורו היה כשמישהו בא אליו אחרי ביקור בטמפל ואמר לו: "בני התאבד ואתה שחררת אותו".

הטמפל מזמין את כולנו למצוא את הדרך שלנו לניקוי ושחרור רוחני או פסיכולוגי. בטמפל כולנו מוזמנים להרגיש לבד או ביחד, שמחה או עצב, כעס, שלווה. זה מקום בו אנו מוזמנים להיות אנחנו.


הטמפ עושה עלייה והופך למרחב

בשני מובנים אלו, דומה המרחב של מידברן לטמפל. הוא מקום לפרשנות אישית ומקום להיות אנחנו. אבל הוא גם שונה מהטמפל. החל מ-2018 התקבלה החלטה לשנות רשמית את השם מטמפל למרחב ולהרחיב את הפרשנות שלו. הטמפל של ברנינג-מן הוא מקום לאבל ושחרור ויש משהו במציאות הישראלית, בה האבל נוכח ברמה היומיומית והצורך בשחרור באירוע כמו מידברן הוא שונה. פתוח לפרשנות הישראלית.

המרחב הינו המרכז הפועם של העיר הזמנית, (לפי ההגדרה שבאתר הקרן לאמנות של עמותת מידברן) מקום שמזמין להשיל ולהשאיר בו את שרוצים לשחרר.

חלל שמהדהד בו חיפוש, שאילת שאלות, התכווננות וכוונה.

זהו מקום אליו באים להתכנס על מנת להביט פנימה, להשיל בתוכו את שרוצים לשחרר

ויוצאים ממנו עם כוחות מחודשים להמשיך הלאה.

המרחב שהוא ממלא בעיר הזמנית, כמו הרבה דברים אחרים בתרבות ברנינג מן, אינו חד משמעי, והוא פתוח לפרשנות ולהכלה של תוכן שמיוצר על ידי משתתפי האירוע והצוות שיוצר אותו.

יוצרי המבנה עושים זאת למען הקהילה, משרתים את המרחב אליו משתתפי האירוע נושאים את ליבם ושומרים על רוחו במהלך האירוע.

בשנים החולפות קיבל המרחב הזה ביטוי כ:

יער הבריאה - מידברן 2014 "בראשית"

מקדש האחד - מידברן 2015 "התעלות"

מקדש ההשתקפות - מידברן 2016 "אבראכאדברא"

היכל החלום השמיימי - מידברן 2017 "חלום צלול"

המצפן - מידברן 2018 "סערת מוחות"

Recharge - מידברן 2021 "רותם והמלאכים"

ההגדרה היחידה בה מתבקשים לעמוד אלו המגישים הצעה לבניית המרחב היא מיצב מרכזי מכיל והם יוצקים לתוכו את המשמעות. השאיפה היא שהמרחב יהיה חלל מכיל שניתן להתכנס בו (בניגוד לאפיג'י, המיצב המרכזי הנוסף) כאשר הכלה והתכנסות זו מקבלת כל שנה פרשנות שונה. שנה אחת היה זה מצפן ששאף לתת כיוון בתוך הכאוס, שנה שעברה המרחב התמלא בקריסטלים והיה חלל להטענה.

מה תהיה הפרשנות השנה?


הטמפל של מידברן 2022 - BeYond


המרחב של BeYond וורסטילי ומשתנה. השתנותו במהלך האירוע מעוררת סקרנות, עניין והזמנה לחקירה. בנוסף היא מחוברת לתמה - מעברים. BeYoND מזמין אותנו לחזור לגבולות ששורטטו עבורנו, להתבונן מבחוץ על התבניות שעיצבו אותנו, ולבחור לעבור דרך החסמים שבעבר נראו כחומות בצורות אל עבר מציאות שבה אנחנו לוקחים את האחריות וההתמסרות ליצירה המשותפת.

מסע החיפוש עובר בקצוות החוויה. בין השקיעה אל הזריחה, בין השקט אל הצליל, בין הבית אל הפנים. BeYoND יפגיש אותנו עם הצדדים השונים שבנו, יאפשר לנו לספוג ולעצב מרחבים שונים ולמצוא את עצמנו במעברים שביניהם.


היצירה של BeYoND היא מסע קהילתי שמתעצב ומתעדכן לאורך הדרך בהתאם לשותפים שרוצים להיות חלק ממנו ושהקריאה לשחק בוערת בהם.


הצוות המוביל בעל ניסיון ומגיע עם גישה קהילתית ושיתופית לפרוייקט. BeYoND יקבל תמיכה של 70,000 ש”ח מקרן האמנות של עמותת מידברן.
















bottom of page